Łatki do opon, czyli szybka naprawa zepsutej opony

Pojazdy poruszają się po różnych nawierzchniach, dlatego ich opony są narażone na drobne uszkodzenia. Pęknięcia, przebicia czy przetarcia, powstałe wskutek dłuższej eksploatacji, z powodzeniem można jednak naprawić bez konieczności wymiany opony na nową. Idealnym rozwiązaniem są łatki do opon. Jak one dokładnie działają i czy tego rodzaju elementy rzeczywiście dają gwarancję trwałości?

Jak działają łatki do opon?

Niewielkie łatki do opon to jedna z tradycyjnych metod napraw uszkodzeń stosowana przez zakłady wulkanizacyjne. Z powodzeniem można je przykleić również samodzielnie, ale wtedy niezbędne jest odpowiednie przygotowanie powierzchni i staranność.  Naprawa opon za pomocą łatek pozwala zakleić drobne uszkodzenia – np. przebicia przez gwoździe lub inne ostre przedmioty, które znajdowały się na drodze.

Warto pamiętać, że łatki do opon niestety nie sprawdzą się do naprawienia każdego uszkodzenia. Do takiej czynności nie kwalifikują się opony, na których wyraźnie widać ślady zużycia (fałdki, wystające włókna tekstylne, druty), plamy, odparzenia czy ślady proszku gumowego. Najlepiej, gdy uszkodzenie będzie znajdować w strefie, która ma styczność z nawierzchnią (a nie barkowej czy na ścianie bocznej). Łatki do opon stosuje się do pęknięć, które mają do 6 mm długości. Rozmiar łatki do opon należy dobrać do wielkości i kształtu uszkodzenia (producenci zamieszczają tabele rozmiarów, które ułatwiają decyzję i pozwalają na zakup odpowiedniego elementu).

W sprzedaży dostępne są łatki do opon pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Występują łatki do opon tradycyjnych oraz bezdętkowych. Można również kupić łatki do opon rolniczych (przeznaczonych do ciągników, kombajnów, przyczep i innego sprzętu stosowanego w gospodarstwach rolnych) czy opon rowerowych. Naprawę opony łatkami nie powinno wykonywać się więcej niż 2 razy (kolejne uszkodzenie niestety kwalifikuje oponę do wymiany na nową). Łatek nie stosuje się, gdy uszkodzenie znajduje się w części służącej do mocowania na feldze.

Samo naklejenie łatki do opon wymaga pewnej staranności, dlatego zadanie to często powierzane jest profesjonalnym zakładom wulkanizacyjnym. Pierwszym krokiem jest odpowiednie przygotowanie miejsca, które uległo uszkodzeniu. W opakowaniu znajdują się nie tylko łatki, ale także odpowiednio dobrany klej, papier ścierny oraz instrukcja, która pozwoli samodzielnie naprawić oponę. Za pomocą papieru ściernego należy delikatnie zmatowić okolice uszkodzenia, co zwiększa chropowatość gumy i pozwala na lepsze przyczepienie kleju. Kolejnym krokiem jest odtłuszczenie zmatowionej przestrzeni (wystarczy przetrzeć oponę odtłuszczaczem lub wilgotną ściereczką, co usunie pyłki gumy.).

Następnie trzeba nałożyć klej i równomiernie go rozprowadzić. Warto jednak pamiętać, aby ilość kleju nie była zbyt duża, ponieważ w jego składzie znajduje się rozpuszczalnik. Zbyt duża ilość kleju mogłaby doprowadzić do sytuacji, że niezakryta łatką guma z czasem uległaby sparceniu lub ponownemu uszkodzeniu. Gdy klej podeschnie, należy przyłożyć łatkę do miejsca uszkodzenia (czas schnięcia dokładnie określony jest przez producenta danego zestawu do naprawy opon i podany w instrukcji obsługi). Bardzo ważne jest, aby przykleić środek łatki do opon dokładnie na środku miejsca, które zostało uszkodzone. Teraz wystarczy poczekać aż klej do wulkanizacji całkowicie wyschnie i dopiero wtedy można rozpocząć użytkowanie pojazdu z naprawionym kołem.

Łatki do opon – gwarancja trwałości

Uniwersalne łatki do opon stanowią sprawdzony i prosty sposób na samodzielną naprawę niewielkich uszkodzeń w bieżnikach. Łatki  uniwersalne można wykorzystać do ogumienia dowolnego typu. Sprawdzą się zarówno do naprawy opon typu radialnego, jak i opon diagonalnych w samochodach osobowych. Podczas wyboru łatek znaczenie ma wyłącznie średnica uszkodzenia, ponieważ uniwersalne łatki sprawdzą się jako zestaw naprawczy do przebitych opon w autach dowolnej marki i modelu.

Tego typu łatki do opon przeznaczone są do wulkanizacji na zimno, ponieważ wykorzystuje się tutaj klej do gumy. Oznacza to, że można trwale zlikwidować uszkodzenie samodzielnie – bez konieczności wizyty w profesjonalnym zakładzie wulkanizacyjnym, w którym łatki przykleja się na gorąco. Zaklejają one drobne uszkodzenia i gwarantują wysoką trwałość bieżnika. Miejsce klejenia jest mocne i trwałe, dlatego tak naprawione opony bez obaw można jeszcze przez długi czas użytkować. Łatki do opon pozwalają zaoszczędzić na wymianie i samodzielnie naprawiać drobne uszkodzenia w kołach. Jeśli szukasz łatek do opon to polecamy sprawdzić ofertę na sklep-warsztat.pl.

Autor

Redakcja

bypoznan.pl

Komentarze (0)
Zostaw komentarz