Redakcja
bypoznan.pl
Przedszkole często kojarzy się z miejscem, w którym dziecko znakomicie się bawi. Nie powinniśmy jednak zapominać i o tym, że uczęszczając do niego nabywa szereg umiejętności, które znajdują zastosowanie w jego dalszym życiu, w tym zwłaszcza w czasie nauki w szkole.
Jedną z ciekawszych umiejętności, jakie maluch nabywa w przedszkolu jest nauka śpiewania, okazuje się bowiem, że trudnością nie jest dla niego nie tylko śpiewanie prostych piosenek, ale i aktywne uczestnictwo w zajęciach ruchowych zwłaszcza, jeśli i im towarzyszy muzyka. Dziecko uczy się też rozpoznawać przedmioty na podstawie dźwięków, jakie wydają, w zabawach potrafi zaś rozróżniać różne elementy muzyki.
Przedszkole to także czas, w którym dziecko rozwija umiejętności twórcze. Odkrywa własne zainteresowania, a jednocześnie jest skłonne do eksperymentowania, co można dostrzec bez większego trudu analizując wykonane przez nie prace plastyczne. Dziecko chętnie opowiada zresztą o nich, co ułatwia rodzicom zrozumienie jego koncepcji artystycznych.
Przedszkole to także czas, w którym dziecko zdobywa pierwsze umiejętności konstrukcyjne. Rodzice mogą dostrzec to w czasie wspólnych zabaw, bawiąc się klockami dziecko tworzy bowiem konstrukcje zamknięte, a jednocześnie ma coraz mniejsze problemy z tworzeniem figurek z mas plastycznych. Okazuje się też, że przedszkole rozbudza zainteresowanie techniką, dziecko więc nie tylko opowiada o zawodach i potrafi prawidłowo nazwać poszczególne środki lokomocji, ale także zaczyna dostrzegać, że różnorodne urządzenia mają nieco inne zastosowania. Cenną umiejętnością nabywaną w przedszkolu jest też rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych, z którymi mamy do czynienia w różnych porach roku.
Dziecko sprawnie posługuje się tymi określeniami, które dotyczą pogody, a także zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że odpowiednie ubranie może ochronić je przed zmarznięciem lub przegrzaniem się. Zdobycie przez nie tego rodzaju wiedzy w szczególny sposób przypada do gustu zatroskanym rodzicom. Dziecko zaczyna też dostrzegać, że w środowisku przyrodniczym zachodzą określone zmiany i bez większego trudu łączy je z panującymi warunkami atmosferycznymi.
Cenną zdobyczą jest też orientacja przestrzenna, dziecko uczy się bowiem tego, jak interpretować położenie przedmiotów w przestrzeni i jest w stanie porównywać je ze sobą. Zaczyna też operować określeniami związanymi z pojęciem czasu, co sprawia, że łatwiej wytłumaczyć my następstwa czasowe określonych zjawisk. Przedszkole to także miejsce, w którym dziecko zaczyna zgłębiać wiedzę matematyczną, a także doskonali percepcję wzrokową i słuchową. Uczestnictwo w zajęciach jest również okazją do zdobywania pierwszych informacji na temat kraju ojczystego, maluch zaczyna więc rozpoznawać miejscowość, w której mieszka oraz to, co jest w niej charakterystyczne.
Wielu rodziców zwleka z posłaniem malucha do przedszkola obawiając się, że maluch nie poradzi sobie w obcej przestrzeni i będzie cierpiał z powodu rozstania z najbliższymi. Oczywiście, nikt nie może obiecać, że przedszkole codziennie będzie dostarczało maluchom wyłącznie niezapomnianych wrażeń. Nie powinniśmy jednak zapominać o tym, że jest ono w stanie wpoić maluchowi szereg umiejętności, które z pewnością przydadzą się mu w późniejszym życiu. Ich lista wcale nie jest krótka, na pierwszy plan wysuwa się zaś to, że przedszkole uczy samodzielności. Już samo przyjęcie dziecka do przedszkola jest możliwe jedynie wtedy, gdy maluch jest już w pewnym stopniu samodzielne, można mieć przy tym pewność, że w placówce dziecko będzie utrwalało tego rodzaju umiejętności.
Co więcej, najprawdopodobniej zyska także szereg nowych umiejętności takich, jak choćby wiedza, jak sznurować buty. Dziecko będzie też próbowało naśladować zachowania kolegów i w ten sposób również będzie pracowało nad swoją niezależnością. Zaletą przedszkola jest i to, że codziennie uczy dzieci tego, jak funkcjonować w grupie. Spotyka się tu wiele dzieci i nigdy nie ma się pełnego wpływu na to, z którymi z nich maluch będzie w grupie. Dzięki temu dziecko poznaje nie tylko osoby miły, z którymi nawiązuje bliskie relacje, ale i takie, z którymi trudno będzie mu się porozumieć.
Nie wszystkie doświadczenia związane z nawiązywaniem relacji z dziećmi są jednakowo miłe, nie można jednak nie zgodzić się z tym, że każde jest tak samo cenne. To w przedszkolu dziecko poznaje zasady rządzące grupą rówieśniczą i wypracowuje własne mechanizmy pozwalające mu nie tylko na przetrwanie w niej, ale i na nawiązanie współpracy z osobami znajdującymi się w jego otoczeniu.
Tu również maluch uczy się nawiązywania kontaktów, nie ma bowiem już mamy, która mogłaby mu pomóc. Przełamanie nieśmiałości jest często ogromnym wyzwaniem, dziecko jednak uczy się, jak można mu sprostać i co robić, gdy sytuacja wymyka się spod kontroli i nagle należy walczyć o swoje. Przedszkole to także miejsce, w którym dziecko dowiaduje się tego, jak ważna może być współpraca. Jest to szczególnie ważne dla tych maluchów, które nie mają rodzeństwa, a tym samym nie mają również gdzie nauczyć się, jak powinno wyglądać współdziałanie.
Nie wszyscy rodzice uważają, że zapisanie dziecka do przedszkola jest dobrym pomysłem, trudno jednak nie zgodzić się z tym, że właśnie ono pozwala na wypracowanie wśród maluchów nawyków i umiejętności, o które często nie są w stanie zatroszczyć się najbliżsi. Z sytuacją taką mamy do czynienia między innymi wówczas, gdy przedmiotem analizy jest posłuszeństwo, którego uczy przedszkole, okazuje się bowiem, że jego nauka w rodzinnym domu wcale nie jest prostym zadaniem.
Na pierwszy plan wysuwa się to, że dzieci wyjątkowo szybko przyzwyczają się do wygody i nie mają większej trudności w testowaniu, gdzie kończy się cierpliwość i opanowanie charakterystyczne dla rodziców. Owszem, rodzice zazwyczaj starają się wprowadzać pewne zasady, nie można jednak nie zgodzić się z tym, że sami mają poważne problemy wówczas, gdy w grę wchodzi ich egzekwowanie.
Na efekty takiego stanu rzeczy nie trzeba czekać zbyt długo, okazuje się bowiem, że dziecko potrafi to wykorzystać. W przedszkolu jest inaczej, przedszkolanka jest bowiem zdumiewająco odporna na łzy, groźby i inne formy manipulacji, które z pewnością wywołałyby poczucie winy w mamie. Innym problemem, z jakim mają do czynienia dzieci, które nie chodzą do przedszkola, jest zrozumienie tego, na czym polega odpowiedzialność. Przedszkole uczy odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale i za innych, a dziecko przyjmuje tę wiedzę w sposób całkowicie naturalny.
Samo uczy się przecież, że jeśli nie będzie pilnowało zabawek, ktoś mu je zabierze, w pewnym momencie zaczyna więc dbać nie tylko o przedmioty, które znajdują się w jego posiadaniu, ale również o siebie. Inna zaleta przedszkola związana jest z tym, że placówka jest nieoceniona wówczas, gdy w grę wchodzi wszechstronny rozwój dziecka.
Przedszkole pozwala dzieciom na poznawanie świata, przyczynia się jednak i do tego, że maluchy odkrywają własne hobby i fascynacje. Uczą się śpiewać, czytać i liczyć, doskonalą umiejętność rysowania, trenują różne sporty i szybko orientują się, które czynności sprawiają im większą, a które mniejszą przyjemność. Nie muszą przy tym ograniczać się do jednej tylko pasji, co często bywa problemem wtedy, gdy wychowują się z dala od swoich rówieśników. To właśnie dzięki przedszkolu dzieci mają więc wiele możliwości.
Systematycznie maleje liczba rodziców, którzy świadomie nie posyłają swoich dzieci do przedszkola. Dzieje się tak już choćby dlatego, że jest to rozwiązanie, którego nie da się uniknąć ze względu na system naszej pracy. Oczywiście, nie brakuje osób, które są przekonane o tym, że dziecko aż do pierwszego dnia w szkole może pozostawać pod opieką niani.
Nie można utrzymywać, że przedstawiają oni tezę, której brakuje argumentów wykorzystywanych do jej poparcia, warto jednak zadać sobie pytanie o to, czy dziecko nie jest w ten sposób niepotrzebnie ograniczane. Przedszkole nie powinno być porównywane ze świetlicą, w której dzieci przebywają aż do czasu powrotu z pracy swoich rodziców. Jest to również miejsce, w którym maluchy nie tylko bawią się, ale i uczą. Lista jego zalet jest zresztą imponująca.
To właśnie przedszkole najlepiej przygotowuje do tego, co często nazywamy szkolną rzeczywistością, ono też stwarza przestrzeń, która wydaje się niezbędna wówczas, gdy mówimy o nawiązywaniu relacji pomiędzy dziećmi. W przedszkolu dzieci nabywają też nowe umiejętności społeczne, a choć przeżywają pierwsze niepowodzenia, mogą cieszyć się również z sukcesów. Zarówno czas spędzony w przedszkolu, jak i zdobywane w nim umiejętności, powinny być zatem postrzegane jako kluczowe dla dalszego rozwoju malucha.
To właśnie przedszkole jest miejscem, w którym można zapoznać się z zasadami obowiązującymi w społeczeństwie, przedszkole daje też zdolności umożliwiające wymianę kulturową i nabywanie inteligencji społecznej. Plusem przedszkola jest i to, że maluch zdobywa w nim informacje na temat tego, jak zachowywać się poza domem, a jednocześnie dowiaduje się, jak odróżnić zachowanie odpowiedzialne do tego, które zasługuje na potępienie.
Przedszkole staje się też okazją do nawiązywania silnych więzi z osobami, które nie są członkami rodziny. Warto wspomnieć i o tym, że dzieci chodzące do przedszkola mają ułatwione zadanie wtedy, gdy w ich własnym domu pojawia się rodzeństwo. Posiadają już część niezbędnych umiejętności społecznych i rzadziej wydaje im się, że maluch w domu stanowi dla nich zagrożenie.
bypoznan.pl
Poznański serwis informacyjno - rozrywkowy
Z życia miasta, czyli najważniejsze newsy związane z naszym miastem
Publikujemy, doradzamy, oceniamy, komentujemy
E-mail: miasto@bypoznan.pl