Jak przeciwdziałać powstawaniu i powiększaniu się żylaków?

Bolące, opuchnięte nogi po całym dniu pracy? Jeśli ten problem dotyczy również ciebie, warto pomyśleć o zwiększeniu swojego komfortu i jednoczesnej ochronie przed żylakami. To nie tylko defekt kosmetyczny, ale również może być on objawem przewlekłej niewydolności żylnej. Jak możemy bronić się przed żylakami?

Przewlekła niewydolność żylna jest problemem dotykającym głównie kobiet po 40. roku życia. Przyczyną jej powstawania jest nieprawidłowy przepływ krwi w kończynach dolnych. Dochodzi wtedy do tak zwanego refluksu, czyli wstecznego przepływu krwi w żyłach ze względu na osłabione zastawki, które powinny zapobiegać jej cofaniu się.

Na ten problem narażone są w szczególności te osoby, które mają prace stojącą i dużo czasu spędzają w tej pozycji. Także przewlekła niewydolność żylna może dotknąć kobiet w ciąży, osób dźwigających ciężary, mających częste zaparcia. Nie bez znaczenia są też czynniki genetyczne – gdy w rodzinie występują żylaki, ryzyko ich pojawienia się jest znacznie wyższe.

Główne objawy przewlekłej niewydolności żylnej to:

  • obrzęki nóg
  • uczucie zmęczonych, bolesnych nóg
  • pajączki na nogach
  • żylaki
  • owrzodzenia żylne podudzi
  • widoczne rozszerzenia żył powierzchownych

Początkowe objawy to pajączki oraz obrzęki i zmęczenie nóg. Gdy zauważasz takie objawy również u siebie, warto zacząć działać, aby zapobiec dalszemu zastojowi żylnemu. W tym celu należy zarówno zmienić swój tryb życia, jak również można zacząć stosować dodatkowe metody zmniejszające ryzyko. Zmiana postępowania rekomendowana jest też osobom, u których już teraz występują żylaki, ale chcą one zapobiegać ich dalszemu rozwojowi oraz poprawić swój komfort.

Jak zapobiegać żylakom?

Podstawa w zapobieganiu zastojowi żylnemu to unikanie długiego stania oraz odpowiednia dawka ruchu. Jeśli mamy pracę stojącą, należy często przechadzać się i wykonywać ćwiczenia, które pomogą w działaniu tak zwanej pompy mięśniowej. W wolnych chwilach, gdy możemy się położyć, najlepiej umieścić kończyny powyżej poziomu serca, co poprawia odpływ krwi i pomaga zmniejszać obrzęki.

Bardzo dobrym wyborem będzie zastąpienie zwykłych rajstop lub pończoch wyrobami uciskowymi – to element tak zwanej kompresjoterapii, która stosowana jest w profilaktyce i leczeniu żylaków. Wyroby uciskowe są gęściej tkane i wywołują większy, stopniowo rosnący nacisk na nogi w stosunku do zwykłych produktów. Dzięki temu wspomagają prawidłową pracę żył, zmniejszają obrzęki i dają więcej wygody.

Osoby, które nie mają jeszcze żylaków, mogą stosować rajstopy, pończochy i inne wyroby uciskowe o niższym ucisku. W przypadku większych problemów zaleca się konsultację z lekarzem w celu dobrania wyrobów o właściwej klasie ucisku. Wyroby uciskowe można kupić teraz także on-line, między innymi pod adresem: www.zdrowenogi24.pl/18-rajstopy-przeciwzylakowe.

Swoje zdrowie możemy wspomagać też farmakoterapią. W leczeniu przewlekłej niewydolności żylnej stosuje się głównie preparaty zawierające zmikronizowaną diosminę, hesperydynę oraz wyciągi ziołowe, które zwiększają szczelność naczyń krwionośnych i podwyższają ich napięcie.

O czym jeszcze warto pamiętać?

  • Nie należy zakładać nogi na nogę.
  • Należy unikać gorących kąpieli i sauny.
  • W przypadku nadwagi i otyłości zaleca się dietę dla uzyskania właściwej masy ciała.
  • Przeciwwskazane jest noszenie obuwia na wysokim obcasie – obcas powinien mieć maksymalnie do 5 centymetrów.
  • Gdy występują uporczywe zaparcia, warto wspomagać pracę jelit sportem i większą ilością błonnika.
  • Osoby noszące wyroby uciskowe powinny zakładać je każdego dnia rano i zdejmować przed snem.
  • W przypadku uszkodzenia wyrobów uciskowych należy wymienić je na nowe.

 

Materiał zewnętrzny

Autor

Redakcja

bypoznan.pl