Kwas askorbinowy - co powinieneś o nim wiedzieć?

Kwas askorbinowy, czyli popularna witamina C, to jeden z najpopularniejszych suplementów diety. Jest chętnie przyjmowany, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy zwiększa się ryzyko przeziębienia. Znany jest ze swoich licznych właściwości prozdrowotnych. Jest również szeroko stosowany w kosmetologii. Jakie są źródła kwasu askorbinowego? Jaką rolę pełni w naszym organizmie? Przyjrzyjmy się najważniejszym aspektom.

Kwas askorbinowy - źródła

Powszechnie uważa się, że głównym źródłem kwasu askorbinowego jest cytryna. Jednak jest znacznie więcej produktów, które posiadają wyższe stężenie witaminy C. Królują tu acerola oraz jagody camu camu. Nie są to popularne produkty, dlatego warto przyjrzeć się tym, które są na kolejnych miejscach. To dzika róża, rokitnik oraz czarna porzeczka. Wysokie stężenie kwasu askorbinowego mają także natka pietruszki, papryka, koperek, brukselka, jarmuż, truskawki, pomelo, poziomki, szczypiorek oraz szpinak.

„Obecnie znacznie częściej niż jeszcze kilkanaście lat temu spotkamy się z częstymi zachorowaniami, poczynając od przeziębień a kończąc na licznych chorobach przewlekłych. Za ten stan rzeczy odpowiedzialność ponosi znaczne osłabienie układu immunologicznego. Aby móc go skutecznie stymulować konieczna jest odpowiednia dawka witamin i minerałów” - komentuje Prof. dr n. farm. i med. Wiktor Stelmach. 

Funkcje kwasu askorbinowego

Powszechnie znany jest pozytywny wpływ kwasu askorbinowego na organizm człowieka. Przede wszystkim wspomaga układ odpornościowy oraz ma szerokie zastosowanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne. Jest to jednak substancja, którą należy spożywać zapobiegawczo. W trakcie przeziębienia witamina C ma słabsze właściwości lecznicze, jedynie pomaga nieco skrócić okres choroby. Wzmacnia także zęby i dziąsła oraz przyspiesza proces gojenia się ran.

Kwas askorbinowy pomaga także w łatwiejszym przyswajaniu żelaza oraz stymuluje syntezę kolagenu, co wpływa na prawidłowy rozwój układu kostnego. Witamina C również działa pozytywnie na układ krwionośny. Pomaga regulować poziom ciśnienia tętniczego oraz zapobiega tworzeniu się miażdżycy. Udowodniono również, że regularne spożywanie zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu.

DuoLife Vitac

Witamina C w formie płynnej. Suplement diety DuoLife Vitac C. Fot. https://vitac.pl

Według badań, kwas askorbinowy pomaga w likwidacji komórek nowotworowych, ale tylko w przypadku dożylnego podawania. Wskazuje się także na pomoc witaminy C w spowolnieniu pojawienia się przerzutów. Nie jest to jednak lek na raka, ale przepisuje się ją pacjentom jako suplement diety.

Kwas askorbinowy - objawy niedoboru i przedawkowania

Objawy niedoboru kwasu askorbinowego mogą mieć poważne skutki dla naszego organizmu. Przede wszystkim osłabiony układ odpornościowy może być podatny na choroby. W skrajnych przypadkach może przyczynić się do rozwoju astmy. Inne objawy to szybkie męczenie się, ogólne osłabienie, brak apetytu oraz bóle mięśni i stawów. Zbyt mała ilość witaminy C może przyczynić się także do krwawienia dziąseł oraz trudności w gojeniu się ran. Innym poważnym skutkiem jest słabsze wchłanianie się żelaza, co może nawet doprowadzić do anemii.

Kwas askorbinowy wydala się z organizmu wraz z moczem, więc rzadkie są poważne skutki jego przedawkowania. Wymienia się tu dolegliwości żołądkowe, biegunkę, wymioty oraz wysypkę skórną. Nadmiar witaminy C może jednak przyczynić się do powstawania kamieni nerkowych.

Kwas askorbinowy pełni bardzo ważną funkcję w naszym organizmie. Wspomaga wiele procesów, dlatego warto dbać o jego odpowiednie spożycie, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Na szczęście składnik ten zawarty jest w wielu produktach codziennej diety. Jeśli jest ona odpowiednio zbilansowana, to nie ma powodów do niepokoju o spożycie wymaganej ilości.

Autor

Redakcja

bypoznan.pl